همزمان با ایام عزاداری حضرت سیدالشهداء علمای شیعه ترک زبان اروپا اقدام به برگزاری کنفرانسی در شهر لورکوزن آلمان نمودند.

این همایش بزرگ با حضور بیش از ۵۰۰۰ نفر از عاشقان و شیفتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برگزار گردید.

در این کنفرانس که شامل برنامه‌های متنوع و مختلفی از جمله اجرای تئا‌تر، تعزیه خوانی، عزاداری و سینه زنی بود حجت الاسلام والمسلمین رمضانی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام رمضانی که برای ششمین سال متوالی در این همایش به عنوان سخنران ویژه دعوت شده بودند، ضمن ابراز خرسندی از اینکه این کنفرانس هر ساله بهتر و با شکوه‌تر نسبت به سال‌های قبل برگزار می‌شود، از امام حسین (ع) به عنوان یک شخصیت فرا زمانی و فرا مکانی یاد کرد و افزود: امام حسین (ع) راه درست زندگی کردن را به بشریت آموخت و همچون قرآن کریم که آموزه‌هایش برای همه زمان‌‌ها و برای همه افراد جامعه است، درس آموزی از مکتب امام حسین (ع) نیز برای همه اعصار و اقشار جامعه می‌باشد. درس‌های مکتب امام حسین (ع) مختص به مسلمانان، شیعیان و یا دین داران نیست، بلکه همه انسان‌ها می‌توانند از آموزه‌های مکتب عاشورایی استفاده کنند. امام حسین (ع) به عنوان امام آزادگان عالم فرمودند: اگر در دنیا دینی را نپذیرفته‌اید و معاد و روز قیامت را باور ندارید، لااقل آزاده باشید. آزادی و آزادی خواهی نیاز و گم شده همه انسان هاست. درس‌های مجالس و محافلی که نام امام حسین (ع) برگزار می‌گردد، بسیار زیاد است. عزاداری و اشک ریختن بر مصیبت‌های عاشورا اگرچه بسیار ارزشمند و مورد نیاز است اما این تنها بخشی از وظایف ما در قبال این واقعه مهم بشری است. آنچه مهم‌تر از این امور است، مرور درس‌های عاشورا است چرا که امروزه بشریت نیازمند درس آموزی از پیام‌های عاشورا است. از جمله آن پیام‌ها تقویت عقائد و نظام توحید و آراستگی به اخلاق حسینی و احکام نورانی دین است که می‌تواند از کارکردهای مهم مجالس امام حسین (ع) باشد.

ما در اسلام هیچ سوژه‌ای نداریم که اینچنین مردم را با انگیزه‌های الهی و انسانی گردهم آورد. این نوع اجتماعات نه فقط در کشورهای اسلامی، بلکه در کل جهان هر ساله مجالس حسینی با شور و شعور فراوان در حال شکل گیری و رشد و نمو است.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه در بخش دیگری از سخنانشان یکی از راه‌های جلوگیری از ورود خرافات و انحرافات در آموزه‌های دینی را تابعیت از مرجعیت شیعه بیان نمود و افزود: یکی از نکات قابل توجه در محافل حسینی این است که برخی معاندان تلاش می‌کنند به طرق مختلف، این مجالس و محافل را منحرف کنند و از مسیر حقیقی و واقعی آن به بیراهه بکشند. برای جلوگیری از ورود انحرافات و خرافات باید نظر مرجعیت مورد تایید قم و نجف را مورد توجه قرار داد و از آن تابعیت نمود.

متاسفانه برخی رسانه‌ها حتی رسانه‌های به اصطلاح شیعه، اموری چون قمه زنی که امروزه وهن دین شمرده می‌شود را ترویج می‌دهند که هیچ سنخیتی با کارکردهای مجالس حسینی ندارد و در سیره ائمه اطهار (ع) نبوده است. همه باید توجه داشته باشند که اشک و گریه و سینه زدن در عزای امام حسین (ع) و کشته شدگان کربلا از بهترین شعائر دینی است و باید آن را پاس داشت و ان شاءالله باید محتوای اشعار و سبک‌های سینه زنی در شأن احیای مجالس عاشورا باشد.

عاشورا درس دینداری و زندگی صحیح را به بشریت می‌آموزد. چه اینکه درس فضیلت خواهی و زندگی صحیح قرآنی را مورد توجه قرار می‌دهد و می‌خواهد زندگی قرآنی را به بشریت بیاموزد. عاشورا تنها درس خوب مردن و زیبا رفتن را در خود ندارد بلکه بهترین شیوه زندگی و ترویج عقلانیت، معنویت و آزادی است و می‌خواهد مسئولیت مهم بشر را به او یادآوری نماید. بی‌شک زمانی که مسلمانان در گسترش معروف‌ها و خوبی‌ها و فضیلت‌ها تلاش کنند، همه مردم بهترین روش‌های زندگی را می‌آموزند، به همین جهت قرآن می‌فرماید شما بهترین امت هستید؛ چون امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید. امام حسین (ع) نیز فرمود من قیام کردم برای اینکه معروف را در جامعه بشری ترویج دهم و جلوی ظلم و منکرات جامعه را بگیرم. لذا همه اقشار جامعه و خصوصا جوانان باید سخنان امام حسین (ع) را بخوانند و مورد مباحثه و دقت قرار دهند.

دکتر رمضانی در ادامه با طرح این سؤال که دغدغه امام حسین (ع) چه بوده است افزود: دغدغه امام حسین (ع) این بوده است که تنها راه نجات بشریت مراجعه به آموزه‌های دینی است. لذا نگاه ما به دین نباید سطحی باشد، اگر نگاه به دین سطحی باشد نمی‌تواند در متن زندگی و جامعه حضور یابد، حقیقت و جوهر دین می‌تواند یک انقلاب معنوی، فکری و اجتماعی در زندگی انسان پدید آورد. 
غصه و اندوه امام حسین (ع) این بود که مردم نباید بنده و برده دنیا باشند. «الناس عبید الدنیا والدین لعق علی السنتهم» اگر می‌خواهیم از مکتب امام حسین (ع) درس آموزی کنیم باید قرآن و کلمات ائمه معصومین (ع) را یاد بگریم و خوب بفهمیم.

خواهران و برادران گرامی در طول تاریخ هر چه ضربه به اسلام و شیعه وارد شده است بواسطه افراط و تفریط‌ها و تندروی و کندروی‌ها بوده است. امروزه هم هنوز برخی در مسیر افراط و تفریط هستند. اگر در زمان امام حسین (ع) سر آن حضرت را از بدن جدا نمودند و امروزه هم برخی به اسم الله اکبر و با نام اسلام و دین سر دیگران را از بدن جدا می‌کنند. این‌ها در واقع بویی از دین و دینداری نبرده‌اند.

جوانان عزیز باید آگاه و هوشیار باشند که امروزه برخی از دین سوء استفاده می‌کنند و به نام دین جنایتهای گوناگون مرتکب می‌شوند تا به مقاصد خود برسند. لذا اگر جوانان مستعد و آماده یادگیری علوم دینی در جامعه حضور دارند لازم است که برای تحصیل علوم حوزوی در مدرسه علمیه هامبورگ که زیر نظر مرجعیت مشغول فعالیت است به تحصیل علوم دینی بپردازند.

برای اینکه خودمان را بشناسیم باید دین و خدا را بشناسیم. لذا امام حسین (ع) می‌فرمایند: من شما را به خدا دعوت می‌کنم و در شب عاشورا به نماز و دعا و عبادت مشغول می‌شود و از دشمن مهلت می‌خواهد تا با خدا راز و نیاز و مناجات نماید.

امام موسی صدر می‌گفت: مسئولیت بزرگی برای شما پیروان امیرالمؤمین (ع) است و شما باید با رفتارتان، اهل بیت (ع) معرفی کنید. عاشورا درس عملی دین داری و دین‌شناسی می‌باشد. در عاشورا هم جمال و هم جلال دین مشاهده می‌شود. عاشورا جنگ بین عقل و جهل و فضیلت و پستی بوده است. عاشورا درس حمایت از ولیّ خدا می‌دهد و همه این درس‌ها آزادی و امنیت را برای بشریت به ارمغان می‌آورد.

امروزه هم جامعه بشری بیش از هر چیز به امنیت و آرامش نیازمند است و ما باید تلاش کنیم در منطقه‌ای که زندگی می‌کنیم امنیت و آرامش برای همه انسان‌ها ایجاد گردد.

امام حسین (ع) در جواب امان نامه امیر مدینه می‌فرمایند: امان خدا بهتر از امان ابن سمیّه است. امام موعظه می‌کند ولی می‌بیند موعظه و اندرز در میان اهل زر و زور و تزویز اثر نمی‌کند و دین و ارزش‌های انسانی با آسیب و آفت جدّی مواجه شده است، لذا شهادت را بر می‌گزید تا همه بیدار شوند و در تشخیص زندگی دچار انحراف و التقاط نشوند و به همین جهت جوانان و انسانهای پاکی چون حضرت علی اکبر و اهل بیت خویش را با خود به قربانگاه می‌برد.

الگو گرفتن از امام حسین (ع) نباید فقط در زبان باشد بلکه باید در اندیشه و عمل باشد. آنچه مهم است این است که جوانان ما باید با مکتب امام حسین (ع) آشنا شوند و از آن الگو بگیرند.