«سعید اوحدی» گفت: برنامه ریزی برای ساماندهی زائران اربعین آغاز شده و در جلسه بعد از ظهر امروز «ستاد دائمی اربعین» که با حضور نمایندگان دستگاه‌های همکار برگزار خواهد شد، وظایف و مسئولیت‌ها و برنامه‌های هریک از دستگاه‌ها در خصوص اعزام و ساماندهی زائران عتبات در ایام اربعین حسینی (ع) نهایی خواهد شد.
وی در اینخصوص افزود: برای جلوگیری از ازدحام زائران عتبات در نقاط مرزی کشور، متقاضیان حضور در همایش پیاده روی اربعین از روز ۲۰ آبان ماه می‌توانند با مراجعه به دفا‌تر خدمات زیارتی سراسر کشور نسبت به نام نویسی برای حضور در همایش اربعین اقدام نمایند و در نرم افزاری که برای این امر طراحی شده، بر اساس ظرفیت هریک از مرز‌ها زمان اعزام به مرز به زائران اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص صدور ویزای اضطراری عراق در مرز‌ها گفت: متقاضیان اعزام به عتبات در ایام اربعین می‌توانند با نام نویسی از طریق دفا‌تر خدمات زیارتی با پرداخت هزینه ۴۰ دلار بابت ویزا و ۱۵ هزار تومان بابت حق کارگزار ویزای عراق را دریافت کنند و این در حالی است که هزینه صدور ویزای اضطراری در مرز‌ها ۸۲ دلار است و از طرفی ممکن است زائران با مشکلاتی همچون سوءاستفاده افراد سودجو و یا گم شدن گذرنامه‌ها که سال گذشته در مرز شاهد آن بودیم، مواجه شوند.
مهندس اوحدی در این رابطه ادامه داد: سال گذشته در ایام اربعین در نقاط مرزی کشور، بسیاری از زائران برای پرداخت هزینه بیمه و خدمات پزشکی مدت زمان زیادی در صف بانک منتظر می‌ماندند اما در سالجاری بر رفع این مشکل سازمان حج و زیارت هزینه‌های بیمه زائران ایام اربعین را عهده دار شده و با مذاکراتی که با جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی صورت گرفته، زائران این ایام از پرداخت هزینه خدمات پزشکی معاف شده‌اند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: امسال برای اولین بار ۶ موکب در مسیر پیاده روی زائران از نجف به کربلا برای خدمات دهی به زائران بر پا خواهد شد و چادرهای هلال احمر جمهوری اسلامی که در کنار این مواکب مستقر می‌شوند، به زائران خدمات پزشکی ارائه خواهند داد.
وی ابراز امیدواری کرد: امسال با همکاری و هماهنگی موجود میان سازمان حج و زیارت و تمامی دستگاه‌ها خدماتی بهتر از گذشته به زائران ایام اربعین ارائه شود.
مهندس اوحدی در پایان گفت: این هفته بهمراه تعدادی از مسئولین سازمان حج و زیارت سفری به عراق خواهیم داشت و ضمن دیدار و مذاکره با سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در عراق و همچنین دیدار با استانداران و سرکنسول کربلا و نجف و تولیت اعتاب مقدسه، روند آماده سازی بسترهای خدمات دهی به زائران اربعین را مورد بررسی قرار خواهیم داد و از پروژه‌های در دست اجرا در عراق بازدید بعمل خواهیم آورد.