هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی از قول یکی از اعضای سابق داعش خبر داد که ترکیه با اعضای داعش همکاری کرده و به آن‌ها اجازه داده است تا نیروهای کمکی‌شان از خاک ترکیه برای جنگ با نیروهای کُرد تردد کنند.

این عضو داعش خبر داد که وی و دیگر اعضای دانشی با کامیون از رقه به‌سوی کوبانی حرکت کرده‌اند و در مسیر خود طول نوار مرزی سوریه و ترکیه را با پشتیبانی نیروهای ترکیه‌ای طی کرده‌اند.

وی تأکید کرده که داعش با ترکیه هماهنگی و همکاری کاملی داشته و نیروهای داعشی از طریق نوار مرزی ترکیه از الرقه و حلب خودشان را برای جنگ به مناطق کردی در شمال سوریه می‌رساندند.

نیروهای داعشی از نزدیک به دوماه قبل تلاش دارند تا با شکست دادن نیروهای کردی در شهر عین العرب (کوبانی) کنترل این شهر را به دست آورند. با توجه به اینکه شهر کوبانی در نقه مرزی میان سوریه و ترکیه قرار دارد نیروهای ارتش ترکیه به بهانه مقابله با تهدیدات احتمالی در این منطقه حضور یافته‌اند.

پیش‌ازاین نیز رسانه‌ها و مقامات بین‌المللی از همکاری میان آنکارا و داعش خبر داده بودند ولی مقامات ترکیه‌ای ازجمله رجب طیب اردوغان و احمد داوداغلو رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور به‌شدت این اتهامات را رد می‌کنند.

آن‌ها تأکید می‌کنند که افراد شبه‌نظامی که از طریق خاک ترکیه به سوریه انتقال‌یافته‌اند توریست بوده‌اند و آنکارا دراین‌باره مسئولیتی ندارد.

این درحالی‌ است که آمریکا ائتلافی به بهانه مبارزه با داعش تشکیل داده که ترکیه نیز عضو آن است.