دکتر علی‌اکبر پورفتح اله گفت: اینکه افراد مذهبی از اهدای خون استقبال می‌کنند، بسیار به سلامت خون‌های اهدایی کمک می کند اما بیماران به صورت پیوسته نیازمند خون و فرآورده‌های آن هستند.

وی افزود: به همین دلیل قصد داریم جهت کنترل حجم مراجعات در این ایام و همچنین به منظور آنکه بتوانیم به نحو شایسته جوابگوی اهداکنندگان باشیم، طرح نوبت‌دهی نذر خون را طی 40 روز سوگواری سرور شهیدان درپایگاه‌های انتقال خون کشور اجرا کنیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون توصیه کرد: هیات‌های عزاداری اهدای خون را به روزهای تاسوعا و عاشورا اختصاص ندهند و در تمام روزهای ماه‌های محرم و صفر بویژه از تاسوعا تا اربعین برای اهدای خون اقدام کنند.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان انتقال خون، وی خاطر نشان کرد: در این ایام به طور متوسط سه برابر ایام عادی خون اهدا می‌شود و این پایگاه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند، زیرا مدت زمان نگهداری فرآورده‌های خونی در برخی موارد مانند پلاکت به چهار روز هم نمی‌رسد، در حالی که بیماران پیوسته به خون و فرآورده‌های آن نیاز دارند.

پورفتح اله با اشاره به پروسه پیچیده و حساس کاری که پس از اهدای خون در پایگاه‌های انتقال خون انجام می‌شود، گفت: ساماندهی اهدای خون در این زمان سبب می‌شود تا کارکنان پایگاه‌ها نیز بهتر بتوانند از عهده امور مربوطه برآیند و فشار کمتری را متحمل شوند.