محسن نظافتی، مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که آیا زیرساخت‌های داخلی ایران و عراق برای ورود و خروج خیل عظیم زائران در اربعین حسینی آماده است، گفت: اقدامات ویژه‌ای انجام شده است اما طبیعی است که با میزان رشد متقاضی متناسب نیست.
وی با تأکید بر اینکه شرایط بهتر از سال گذشته است، اظهار کرد: سال گذشته 477 هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین کربلای معلی شرکت کردند، به طور قطع شرایط و امکانات برای حضور مردم در این مراسم بهتر از سال گذشته است اما زیرساخت‌های ایجاد شده طی یک سال اخیر حتی پاسخ‌گوی همان تعداد زائر سال گذشته هم نیست.
نظافتی با اشاره به اینکه مثلاً پایانه‌های مرزی ایران برای تردد روزانه 50 هزار نفر طراحی نشده‌اند و مشکل تأخیر در خروج زائران و صف‌های طولانی پست مرز همچنان باقی است، اظهار کرد: امسال یقیناً با افزایش تعداد متقاضی اعزام در اربعین مواجه خواهیم بود و یقیناً اعزام‌های بدون مشکلی نخواهیم داشت.
وی تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌های خدماتی برای خیل عظیم زائران عتبات عالیات کاری نیست که بتوان در یک سال انجام داد، چرا که این اقدامات کارهای زیرساختی هستند که مجموعه‌ای از ارگان‌ها در کنار سایر فعالیت‌های خود باید انجام دهند و یقیناً زمان‌بر هستند.
لازم به ذکر است: سال گذشته تعداد زیادی از زائران ایرانی بدون داشتم کمترین امکاناتی حدود سه روز زیر باران در مرزهای خروجی ایرانی به عراق منتظر صدور روادید و خروج از مرز بودند و در داخل کشور عراق نیز به دلیل کمبود هتل‌ها و اماکن اقامتی مناسب با مشکلات زیادی مواجه شدند.