** فرمانده ارشد ایران در عراق بوده و ایشان مشاور نیروهای زمینی بوده، می توانید بگویید دقیقا نقش نظامی فعلی ایران در عراق علیه داعش چه می باشد؟
ما هر کمکی که دولت عراق از ما بخواهد بر علیه تروریسم انجام می دهیم و آن را رسما اعلام کردیم. من در اولین روزهایی که این گروه های تروریستی وارد موصل شدند با اقای مالکی صحبت کردم و گفتم ما از هر نظر آماده ایم به دولت و مردم عراق در برابر تروریست ها کمک کنیم. ممکن است فرماندهان نظامی ما هم رفت و آمد و مشورت بدهند. در چارچوب خواست مردم منطقه، دولتهای منطقه و مقررات بین المللی، هر کمکی از دست ما برآید برای اینکه تروریسم در این منطقه ریشه کن بشود، انجام می دهیم.

**الان گفتید هر کاری را حاضر هستید انجام بدهید برای دولت عراق، الان این بدان معنا است که آیا عراق اگر درخواست بکند ایران نیروهای زمینی می فرستد به آنجا؟

 من در سخنرانی عمومی اعلام کردم که شهرهایی که عتبات مقدسه یعنی شهرهای مذهبی همه شیعیان و مسلمان جهان و بغداد اگر در خطر باشد این خط قرمز ما است.


ما نیروی زمینی در عراق نداریم. نیازی نداشت، نه ارتش عراق از ما درخواست کرد نه مردم عراق، اما ما به خاطر اینکه برخی از این اقدامات تروریستی به مرزهای ما نزدیک شده بود، البته نیروهای ما همیشه در نزدیکی مرزها آمادگی لازم را دارند، اگر نیاز باشد برای دفاع از کشورمان، اما فکر نمی کنم مردم عراق و دولت و ارتش عراق نیاز داشته باشد و از ما درخواست نیروی زمینی بکند. تاکنون چنین درخواستی مطرح نشده است.

** و اگر آن اماکن مذهبی در معرض خطر قرار بگیرند صحبت این است ایران آمادگی آن را دارد که از آنها دفاع بکند؟
حالا هنوز که درخواست نکرده اگر درخواست کرد ما اعلام می کنیم. من در سخنرانی عمومی اعلام کردم که شهرهایی که عتبات مقدسه یعنی شهرهای مذهبی همه شیعیان و مسلمان جهان و بغداد اگر در خطر باشد این خط قرمز ما است.

** این شامل نیروهای زمینی هم می شود و چیزهای دیگر؟
وقتی گفتیم خط قرمز یعنی اینکه هر چه لازم باشد انجام می دهیم و از همه توانمان استفاده خواهیم کرد. وقتی گفتیم خط قرمز یعنی نخواهیم گذاشت بغداد به دست تروریست ها بیافتد یا شهرهای مقدسی مثل کربلا و نجف در اشغال تروریست ها قرار بگیرد و از هر امکانی استفاده خواهیم کرد.


 

 


به نقل از ایرنا