عزاداران و محبین امام حسین (ع) کمتر به دنبال دست‌یابی به مفاهیم معرفتی واقعه عاشورا هستند  و این وظیفه محققان و روشنفکران دینی است که در برنامه های خود مردم را به این سمت و سو ترغیب نمایند.

محمد کرمی‌نیا، قرآن پژوه و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان گفت: در موضوع قیام حسینی غالب اهل سنت جزو موافقان قیام حسینی هستند و بر این باورند که قیام امام حسین (ع) و خاندان و یارانش بر حق و صحیح بوده است.

عباس‌بن‌علی (ع) شخصیت بی‌نظیر در ایمان، وفاداری و ایثار در جریان عاشورا در کنار امام حسین (ع) بود که توطئه‌های دشمنان با روش‌های مختلف برای جدایی ایشان از امام حسین (ع) محقق نشد. با این وجود به غیر از مقطع عاشورا درباره زندگی او کمتر شاهد پرداخت تاریخی هستیم.

عزاداری اباعبدالله (ع) در کشور هندوستان پیشینه‌ای 500 ساله دارد و جالب است که زنان هم در این میان نقش خود را دارند. آنها در ایام سوگواری لباس‌هایی که نشانه‌ی زینت داشته باشد را کنار می‌گذارند و سعی می‌کنند به یاد زینب (س) خودشان را شبیه ایشان کنند.

با مطالعه منابع تاریخی به روشنی در می‌یابیم هیچ‌یک از ائمه و اهل‌بیت (ع)، در زمان حیات خود دستور قیامی صادر نکردند و در قیام‌های پس از عاشورا شرکت نداشتند.

دکتر شریعتی در نگارش متن «حسین؛ وارث عاشورا» سیدالشهدا (ع) را انسانی مصلح نشان داده است هر چند که به جهت جبر تاریخی منزوی است و این درست منطبق با اوضاع اجتماعی زمانی است که به جهت خفقان حاکم، شریعتی خود نیز در انزوا به سر برده و نگرانی از فراموش شدن داشت.

این اسارت و حرکت از شهری به شهر دیگر فرصتی شد برای زینب که بایستد و تسلیم نشود.

با مطالعه منابع تاریخی به روشنی در می‌یابیم هیچ‌یک از ائمه و اهل‌بیت (ع)، در زمان حیات خود دستور قیامی صادر نکردند و در قیام‌های پس از عاشورا شرکت نداشتند.

بروز کرونا علاوه بر اینکه تغییر و تحولی شگرف را در رفتارهای مذهبی برگزارکنندگان مناسک مذهبی شیعی رقم زد موجب شد تا گمانه‌زنی درباره شکل برگزاری آنها را در دوران پساکرونا و اینکه آیا به همان روال برگزاری سابق، بازخواهد گشت، یا این تغییر و تحولات تداوم پیدا خواهد کرد، تقویت شود.

«فاطمه نانی زاد» شاعر آئینی کشورمان معتقد است هنوز آن توجه و تمرکزی را که مسئولان باید به شعر داشته باشند، ندیده‌ایم و با شرایط مطلوب فاصله داریم.

واقعه عاشورا اتفاقی است که در دنیای بزرگسالان و در فضای خشونت عربی رخ داده و برای گفتن آن حتماً رعایت ویژگی گروه سنی لازم است. مثلاً می‌شود گوشه‌ای از عاشورا را برای یک گروه سنی بگوییم و یک گوشه دیگر را برای یک گروه سنی دیگر بیان کنیم.

در تصویرگری کتاب‌های کودکان و نوجوانان با موضوعات دینی از جمله روایت عاشورا همواره مسئله چالش برانگیز، چهره‌نگاری معصوم (ع) بوده است. این مهم را می‌توان با تمهیداتی مرتفع کرد؛ یا پیکره معصوم (ع) را از پشت سر نشان داد و یا در صورت نشان دادن، وجهی الهی و آسمانی به معصوم (ع) داد.

«فاطمه نانی زاد» شاعر آئینی کشورمان معتقد است هنوز آن توجه و تمرکزی را که مسئولان باید به شعر داشته باشند، ندیده‌ایم و با شرایط مطلوب فاصله داریم.

مدیر آموزش خانه مداحان معتقد است امروزه بیشترین فراوانی در شعر فارسی متعلق به شعر آئینی است و ادبیات فارسی با این نوع شعر از انزوا بیرون آمده است.

واقعه عاشورا اتفاقی است که در دنیای بزرگسالان و در فضای خشونت عربی رخ داده و برای گفتن آن حتماً رعایت ویژگی گروه سنی لازم است. مثلاً می‌شود گوشه‌ای از عاشورا را برای یک گروه سنی بگوییم و یک گوشه دیگر را برای یک گروه سنی دیگر بیان کنیم.

روزنامه‌نگار مسیحی اهل لبنان گفت: میان حضرت مسیح و امام حسین (ع) شباهت‌های زیادی وجود دارد، امام حسین (ع) به تمام معنا وارث عیسی روح الله است و آن دو علیه نیروهای جهنمی فارغ از هرگونه اغراض دنیوی و غنائم شخصی قیام کردند.

کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ

 حجت الاسلام سید احمد موسوی

کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه حضرت عباس (ع) نسخه عینی ولایتمداری بودند، گفت: درباره قمربنی هاشم (ع) می‌گویند: «کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ» و این دلایل متعددی دارد ازجمله گره گشایی‌های ایشان در روز عاشورا.

پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا: همزمان با دهه اول محرم، سلسله کارگاه‌های معارف حسینی در آکادمی زیتون با هدف شناخت بیشتر عظمت عاشورا از 20 -27 شهریور برگزار خواهد شد.

فراموشی رمز عبور

ایمیل خود را وارد کنید

×
ارتباط با ما

پیام های خود را از این طریق برای ما ارسال نمایید.

×