امام «حسین» علیه‌السلام برای تبلیغ فرهنگ عاشورا از بهترین وسایل ارتباطی عصر خود بهره می‌گرفت. در آن روزگاران، امام حسین (ع) برای این که هدف قیام و فلسفه حرکت حماسی خود را به گوش امت اسلامی برساند، مراسم حج و شهر مکه را انتخاب نمود و در اجتماعات مهم حاجیان، سخنرانی‌های روشنگرانه و هدایت بخشی را سازمان‌دهی کرد.

آن حضرت برای رساندن پیام خویش و افشای سیاست‌های مزورانه و شیطانی «معاویه»خطاب به جمعیت حاضر در «منا» که از نقاط مختلف و قبایل گوناگون بودند چنین فرمود: اسمعوا مقالتی و اکتبوا قولی ثم ارجعوا الی امصارکم و قبائلکم فمن آمنتم من الناس و وثقتم به فادعوهم الی ماتعلمون من حقنا فانی اتخوف ان یدرس هذا الامر و یذهب الحق و یغلب والله متم نوره و لو کره الکافرون 1؛ سخنان مرا بشنوید و حرف‌هایم را بنویسید، آن‌گاه به شهرها و قبیله‌های خودتان بازگردید و آنچه در حق ما می‌دانید به دوستان صمیمی و افراد مورد اطمینان خودتان بگویید. من می‌ترسم که این مطلب کهنه شده و از هم بپاشد و حق از بین رفته و مغلوب شود. البته خداوند نورش را گسترش خواهد داد گرچه کافران آن را نپسندند.2

آن حضرت در یکی دیگر از سخنرانی‌هایش، بعد از حمد و ستایش پروردگار و تبیین جایگاه اهل بیت‌علیهم السلام و ارتباط آنان با خدا و رسول او، دوستداران حق را به همراهی خویش فراخوانده و در یک دعوت عمومی از همگان برای شرکت در حماسه عاشورا چنین فرمود: من کان باذلا فینا مهجته و موطنا علی لقاء الله نفسه، فلیرحل معنا، فانی راحل مصبحا ان شاء الله تعالی 3؛ هرکس حاضر است تا در راه ما از خون خویش بگذرد و جان خود را در راه شهادت (و لقای) پروردگار نثار کند، آماده حرکت با ما باشد که من ان‌شاءالله تعالی صبحگاهان حرکت خواهم کرد.

در این جا نباید از نقش زنان و کودکان در اطلاع‌رسانی از واقعه عاشورا به نسل‌های بعد چشم‌پوشی نمود. امام حسین (ع) آن‌ها را با خود به کربلا آورد و آنان به عنوان خبرنگاران و گزارشگران راستین صحنه عاشورا و پیام‌رسانان حقیقی و مستقیم اندیشه‌های امام حسین (ع) به نسل‌های بعدی شمرده می‌شوند.

این اقدام امام حسین (ع) مطمئن‌ترین، سالم‌ترین و دقیق‌ترین شیوه اطلاع‌رسانی و انتقال فرهنگ عاشورا به افکار عمومی و وجدان‌های آگاه در زمان‌های بعد بود.