در برخی از چاووش‌خوانی‌های کربلا شنیده می‌شود که از تربت شهدا بوی سیب می­‌آید. در پاره‌ای از اشعار آئینی شاعران پارسی‌گوی به بوی سیب از حرم امام حسین علیه‌السلام اشاره‌ شده است. همچنین مشهور است که هرکس صبح زود به زیارت امام حسین علیه‌السلام برود، بوی سیب را از حرمش استشمام می‌کند. ریشه این گفته‌ها حدیثی است که در برخی کتاب‌های حدیثی شیعه آمده است.

در مورد بوی سیب و استشمام آن از حرم امام حسین (ع) از حسن بصری و ام سلمه روایت‌شده است:

حسنین (ع) بر پیامبر (ص) وارد شدند، درحالی‌که جبرئیل نزد حضرت بود و در دست او سیب و گلابی و اناری بود. آن‌ها را به حسنین (ع) داد، آنان خوشحال شدند و نزد جدشان بردند. پیامبر آن‌ها را بویید و فرمود: «آن‌ها را نزد مادر و پدرتان ببرید. سپس پیامبر آمد و همگی از میوه‌ها تناول کردند، ولی در آن میوه‌های بهشتی هیچ نقصان و تغییری ایجاد نشد.»

امام حسین (ع) می‌فرماید: «این میوه‌ها باقی بود تا این‌که مادرم فاطمه (س) از دنیا رفت؛ انار را از دست دادیم. وقتی‌که پدرمان علی (ع) به شهادت رسید، گلابی از بین رفت، ولی سیب تا وقتی‌که در کربلا در محاصره دشمن قرار گرفتم، باقی بود. هرگاه تشنگی بر من مسلّط می‌شد، آن را می‌بوییدم و گاهی آن را دندان می‌زدم و تشنگی‌ام برطرف می‌شد.»

امام زین‌العابدین (ع) فرمود: «وقتی‌که پدرم به شهادت رسید، سیب هم از بین رفت، ولی بوی سیب در گودی قتلگاه به مشام می‌رسید.» امام سجاد (ع) می‌فرماید: «بوی سیب را در قتلگاه پدرم استشمام کردم و هنگامی‌که قبر او را زیارت کردم، بوی سیب را استشمام کردم. هر کس از شیعیان ما می‌خواهد بوی سیب را از قبر پدرم استشمام کند، در وقت سحر آن را نزد قبرش می‌یابد، اگر زائر مخلص باشد.»[1]

درباره حدیث فوق توجه به چند نکته لازم می‌نماید:

1. این حدیث فاقد سند معتبر است. منظور از سند، سلسله اشخاصی است که این متن را به امام معصوم برسانند، اما این حدیث از حسن بصری و ام سلمه نقل‌شده و سلسله سندی متصل به معصوم ندارد.

2. این حدیث در منابع اصلی و دست اول حدیثی شیعه وارد نشده است.

3. در این‌ باره فقط همین یک حدیث وارد شده است و حدیث یا متن دیگری که تأییدکننده این مضمون باشد وجود ندارد.

4. با توجه به مطالب فوق باید گفت که این حدیث را فقط می‌توان در حد امکان پذیرفت، یعنی نه می‌توانیم آن را به‌صورت کلی رد کنیم و نه آن را کاملاً قبول کنیم. پس این‌طور می‌گوییم که ممکن است چنین جریانی روی ‌داده باشد و چنین جملاتی از امام حسین و امام سجاد (ع) صادر شده باشد.

5. به ‌هر روی، اگر چه وجود بوی سیب از حرم امام حسین (ع) از مشهورات است ولی دلیل نمی‌شود که هر کس به زیارت امام حسین (ع) رفت، برای اثبات اخلاص و ایمانش به جستجوی دریافت بوی سیب بپردازد و اگر کسی این بو را استشمام نکرد، نشانه عدم اخلاص و ایمان او باشد.