متأسفانه در میان مردم ما مرسوم است که شنیده­‌های خود را بدون تحقیق و به راحتی باور نموده و حتی این مطالب صرفا شنیده را همانند یک حقیقت اثبات شده، با قطعیت نقل می‌کنند. در این میان احتمالا این صفت ما، افراد سودجو را ترغیب می­‌کند تا در جهت منافع خود شایعات بیشتری را بدون نگرانی ترویج دهند. چند وقتی است مباحثی از گوشه و کنار به گوش می‌­رسد مبنی بر این‌که پول بیت‌المال مردم ایران که احتمالا از محل فروش نفت به دست آمده است، برای ساخت ضریح جدید حضرت سیدالشهدا علیه­‌السلام صرف شده است. وب‌سایت کرب‌و‌بلا، برای بررسی این موضوع، سعی کرده است تا حد امکان از منابع معتبر استفاده نماید؛ در صورتی که از نظر شخصی، منابع موجود برای اعتبار این مطلب کفایت نکنند منطقا بر آن فرد واجب است که پیش از اظهار نظر، از طریقی که مورد وثوق اوست از صحت نظرش مطمئن شود.

 

علت تعویض

ضریح پیشین حدود 80 سال پیش، توسط بُهره­‌های هند[1] ساخته و به دلیل قدمت زیاد، از لحاظ هنری کهنه شده بود. چوب­‌های به کار رفته در آن دچار پوسیدگی و آسیب‌های ناشی از حشرات بود، و همچنین در جریان انتفاضه مردم عراق مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. (خبرآنلاین) (خبرگزاری تابناک)

 

ارزش ضریح جدید

ضریح جدید دارای 118.65 کیلوگرم طلا به ارزش حدود 7 میلیارد تومان (در روز پرده برداری) می‌­باشد. هزینه سایر مصالح مصرفی در آن، شامل نقره (حدود 4600 کیلوگرم) و چوب، به همراه هزینه­‌های کارگاه و خرید دیگر اقلام و لوازم نیز در حدود 7 میلیارد تومان برآورد شده است. (خبرآنلاین) (خبرگزاری تابناک)

 

محل تأمین درآمد

در مورد طلای مورد استفاده باید توجه داشت که حتی یک مثقال از آن هم خریداری نشده و تمامی آن از طرف مردم اهدا شده است. در مورد سایر هزینه ­ها باید گفت، پروژه ضریح جدید در سال 86 رسما از طرف آقای شیخ عبدالمهدی کربلایی، تولیت عتبه مقدسه حسینی (ع) به گروه ایرانی سپرده شده است. (خبرآنلاین) (خبرگذاری تابناک)
محل درآمد کارفرما نیز احتمالا از اهدائیات (برای مثال پول­‌هایی که به داخل ضریح می‌­ریزند) و نذورات مردمی است.

سایر مشخصات ضریح جدید را می­‌توان در منابعی که اشاره شد، مشاهده نمود.

در پایان متذکر می­‌شویم که ضریح فعلی با کمک­‌های کوچک و بزرگ تک ­تک دوستداران حضرت اباعبدالله (ع) ساخته شده است. اگر به نظر ما هزینه نمودن در مکان­‌های دیگری (مانند کمک به مستمندان و...) نیز حیاتی به حساب می­‌آید، می‌­توانیم به جای تصمیم­‌گیری در مورد پول بقیه مردم، به همین شکل با اهدای کمک­‌های کوچک و بزرگ، هزینه را تأمین نماییم.

برای مشاهده مقاله‌ای در این ارتباط، اینجا را کلیک کنید.