با وجود بعضی روایات که سیاه‌پوشی را نهی می‌کند؛ نه تنها تمامی مراجع، سیاه‌پوشی در عزای ائمه علیهم‌السلام را جائز دانسته‌اند؛ بلکه اغلب در حالت غیر عزا نیز در کراهت لباس سیاه تشکیک کرده‌اند:

 

متن استفتا:

با سلام، می‌خواستم از حضرتعالی بپرسم که پوشیدن لباس سیاه، سوای عبا و عمامه در سوگ سیدالشهدا (ع) و سایر معصومین (ع) چه حکمی دارد؟ در غیر این موارد و در حالت غیر عزاداری چه؟

 

پاسخ مراجع عظام تقلید:

1- آیت‌الله سید علی حسینی سیستانی:

کراهت آن ثابت نیست.

2-  آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی:

در غیر موارد مذکور پوشیدن لباس سیاه کراهت دارد.

3-  آیت‌الله سید محمدصادق حسینی روحانی:

پوشیدن لباس سیاه در سوگ سیدالشهدا و سایر معصومین (ع) از شعائر بسیار پسندیده و در حالت غیر عزاداری، به نظر من جائز و حتی کراهت هم ندارد.

4-  آیت‌الله سید علی خامنه‌ای:

پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (ع) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است. در هر صورت کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست.

5-  آیت‌الله سید صادق شیرازی:

پوشیدن لباس سیاه، در سوگ اهل‌بیت و خاصه سیدالشهدا صلوات الله و سلامه علیه مستحب است و ثواب دارد و در غیر آن، مکروه است.

6-  آیت‌الله شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی:

پوشیدن لباس مشکی در عزاداری اهل بیت (ع) خصوص سیدالشهدا (ع) مطلوب است و چون عزایش، تعظیم آن بزرگوار است، می‌توان گفت: در حال حاضر از شعائر مذهبی است.

7-   آیت‌الله سید محمد سعید طباطبایی حکیم:

پوشیدن لباس سیاه، به جز عبا و عمامه، در غیر سوگ حضرات معصومین (ع) و مصائب دین مکروه است.