تشویق بانوان به اهدای خون با توجه به نهضت عاشورا و الهام بخشی حضرت زینب (س) که پیام‌آور  نهضت نجات بخش انسان‌ها و روحیۀ ایثار هستند:

     حدوث اسلام به پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) بود و بقای آن به امامان معصوم‌‌‌(ع) می‌باشد؛ ولی در این میان نقش امام حسین‌‌‌(ع) بسیار برجسته‌تر است؛ زیرا ایشان ذبیح الله و ثار الله است. امام حسین‌‌‌(ع) با قیام خود و با اهدای خون خود بقای اسلام را تضمین کرد. به همین دلیل گفته شده: اسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء.

امام حسین‌‌‌(ع) دربارۀ وضعیتی که اسلام و امت را دربرگرفته بود و سبب قیامش شد ‌‌‌می‌فرماید: دنیا دستخوش تغییرات فراوان شده و متأسفانه این تحولات غالباً به سوی تباهی است. کار پسندیده و معروف رها شده است. دیگر خبری از عمل پسندیده نیست و من مرگ در این حال را جز سعادت و خوشبختی و زندگی با ستمگران را جز رنج و محنت نمی‌‌‌‌‌بینم (بحار الانوار ج 44 ص 188)

در چنین وضعیتی است که امام حسین‌‌‌(ع) برای اصلاح امت و بقای اسلام ناچار ‌‌‌می‌شود قیامی از خون برترین صالحان برپا کند و دراین‌باره ‌‌‌می‌فرمایند: «اگر دین محمد (ص) جز با مرگ من استوار نمی‌ماند پس ای شمشیرها بر من فرود آیید.»

 همچنین آن حضرت در ماجرای غم‌انگیز کربلا وظیفۀ حفظ و مراقبت از زنان و کودکان و پرستاری از بیماران را به خواهرش حضرت زینب (س) واگذار نمود.

اگر چشم دل باز کنیم خواهیم دید که یک خانم در عصر عاشورا در کنار خیمه‌ای  آتش گرفته برای اینکه تازیانۀ دشمن بدن ضعیف و لاغر کودکی را نیازارد خود را سپر او قرار ‌‌‌می‌دهد.

حیات طیبۀ انقلاب اسلا‌‌‌می ‌ایران نیز با امام خمینی(ره) حادث شد و با خون شهدا بقا و استمرار یافت. به تعبیر دیگر همان‌گونه که خون امام حسین‌‌‌(ع) عامل ادامۀ حیات اسلام شد، خون شهدای انقلاب اسلا‌‌‌می ‌نیز عامل ادامه حیات انقلاب اسلا‌‌‌می ‌گردید. همچنین همان‌گونه که ایثار حضرت زینب(س) در پرستاری بیماران کربلا به‌ویژه امام سجاد(ع) از عوامل تقویت حیات طیبۀ اسلام بود، خواهران عزیز ما نیز با الهام از حضرت زینب (س) در طول انقلاب اسلا‌‌‌می‌ و دفاع مقدس در نقش تقویت کنندۀ حیات انقلاب اسلا‌‌‌می ‌بودند.

البته همان‌گونه که خون امام حسین‌‌‌(ع) باعث احیای حیات اسلام شد، باعث علو درجات آن حضرت نیز شد. بر همین اساس در زمینۀ اهدای خون به بیماران جامعه هرکس خون خودش را اهداء ‌‌‌می‌کند، نه تنها باعث تزریق حیات به جامعه است، بلکه علم پزشکی ثابت کرده که این کار باعث تقویت سیستم دفاعی و بدنی خود فرد اهداکننده نیز خواهد شد.

زنان ما نیمی ‌از جامعۀ انسانی ما هستند و آنها باید با الهام از واقعۀ کربلا و شهدای انقلاب اسلا‌‌‌می ‌و با الهام از ایثارگری حضرت زینب(س) برای انجام سنت حسنۀ اهدای خون بیشتر تلاش کنند.

شرایط عمو‌‌‌می ‌اهدای خون مانند سن، وزن، فشار خون، درجۀ حرارت، نبض، میزان هموگلوبین و... در زنان تفاوتی با مردان ندارد. تنها تفاوت در دفعات مجاز اهدای خون در سال ‌‌‌می‌باشد؛ به نحوی که زنان فقط یک بار کمتر از مردان یعنی حداکثر سه بار در سال ‌‌‌می‌توانند خون اهدا کنند.

البته به استثنای زنانی که مبتلا به کم خونی یا در زمرۀ بیماران پر خطر هستند و نمی‌توانند جزء اهداکنندگان خون باشند. ‌‌‌باید تمهیداتی اتخاذ کنیم که درصد اهدای خون زنان جامعۀ بالا رود. بر همین اساس یکی از مهم‌ترین عوامل اهدای خون زنان الهام‌گیری از واقعۀ کربلا و ایثار حضرت زینب (س) ‌‌‌است که باید با برگزاری همایش‌های بزرگ استانی و انعکاس رسانه‌ای این موضوع، خصوصاً در رسانۀ ملی، این امر نهادینه شود.

ان شاء الله