شهادت امام هادى (ع)

 

شهادت امام على النقى (ع) در سال 254 ه‍ ق بنابر مشهور در سن 41 سالگى بوده است.[1] مرحوم کلینى شهادت آن حضرت را در 26 جمادى الاخر نقل فرموده است.[2] مشهور این است که آن حضرت 6 یا 8 سال و 5 ماه داشت که پدر بزرگوار ایشان جواد الائمه (ع) به شهادت رسیدند و مدت امامت آن وجود شریف 33 سال بود.[3]
ایام حیات امام هادى (ع) مصادف بود با خلافت بناحق مأمون، معتصم، واثق، متوکل، منتصر، مستعین، معتز لعنه الله علیهم؛ و آخر الأمر معتز آن حضرت را با زهر شهید کرد.
مدت عمر مبارک آن حضرت 41 سال و چند ماه بود.[4] 13 سال در مدینه اقامت فرمودند و بقیه ایام امامت خویش را به اجبار متوکل در سامرا بودند. حاکم مدینه به متوکل نوشت که اگر تو را به مکه و مدینه حاجتى است على بن محمد (ع) را از این دیار بیرون ببر که همه را مطیع خود ساخته است. در مدینه اسباب اذیت و اضرار به آن حضرت را به دستور متوکل زیاد کردند تا زمانى که آن حضرت را به سامرا بردند و جسارت‌ها کردند تا اینکه معتز آن حضرت را شهید کرد.
امام عسکرى (ع) غسل و کفن و نماز بر آن حضرت را انجام داد و بعداً در ظاهر این امورات توسط دیگران انجام شد و ایشان را در منزل خود در مکان فعلى حرم مطهر دفن نمودند.