بر اساس روایات نشانه‌های شیعه زیارت اربعین، داشتن انگشتر عقیق به دست راست، خواندن 51 رکعت نماز در شبانه‌روز و… است. شیعه باید به واسطه نشانه‌هایش برای مردم دنیا شناخته شود. پس باید اربعین را با این نگاه دید نه صرف اینکه یک عمل مستحبی.

حد فاصل نجف تا کربلا، از هر رنگ و نژاد، همه برای تجدید بیعت آمده بودند و پا جای پای جابر بن عبدالله انصاری گذاشتند تا نشان دهند کربلا به عنوان یکی از اصلی‌ترین شعائر شیعیان و به طورکلی آزادیخواهان جهان در هیچ زمانی کم شور و حرارت نخواهد بود. این حقیقت روشن و نظریه ثابت شده در اربعین امسال نیز مشاهده شد اما با یک تفاوت مهم.

امسال اربعین در حالی برگزار شد که داعش در مقاطع زیادی نسبت به خرابکاری در این مراسم با شکوه تهدید کرده بود که البته این تهدید، با اتفاقات پاریس -جدای از ابعاد مختلفی که این حادثه داشت - رنگ و بوی جدی‌تری گرفته بود.

برخلاف تحرکات داعش در پاریس که هنوز چرایی وقوع این حادثه در هاله‌ای از ابهام است و تحلیل‌های متفاوتی در رابطه با واقعه ارائه شده، در رابطه با قصد و نیت داعش برای خرابکاری در گردهمایی بزرگ اربعین همه متفق‌القول بودند که داعش علاقه بسیار زیادی برای ایجاد اختلال داشت اما آنچه مشاهده شد این بود که همه تیرها به سنگ خورد و زائران در کمال آرامش، جلوه‌ای از ایمان، اعتقاد و باورهای راستین را به نمایش گذاشتند. آنچه نگارنده مد نظر دارد اشاره به پشت صحنه زحماتی است که در رابطه با هرچه با شکوه برگزار شدن این مراسم انجام شد.

از نیروهای خدماتی که حدفاصل نجف تا کربلای معلی را چنان تمیز نگه داشتند که گویی آنجا یک خیابان عادی در یک روز عادی است تا موکب‌های فراوان ایرانی‌ها و عراقی‌ها که برای زائران حسینی(ع) یک استراحت گاه مطمئن و آرامش‌بخش بود. بعضی از موکب‌ها نیز بودند که علاوه بر کار ویژه آن‌ها یعنی پخت غذا برای زائران حسینی، فعالیت‌هایی فرهنگی با فرم‌هایی جدیدی نیز انجام می‌دادند همانند موکب امام رضا(ع) که کارهای ابتکاری مثل برگزاری نمایش آیینی، روایتگری، زیارت مجازی امام رضا علیه‌السلام، خدمات اینترنتی و موبایلی و نیز پرسش و پاسخ در خصوص مسیر را در دستور کار خود قرار داد در مشاهده این فعالیت‌ها برای نگارنده حقیقتاً فراموش نشدنی بود و هست.

اما مهم‌ترین نیروهایی که در هرچه بهتر برگزار شدن این گردهمایی بزرگ نقش داشتند و البته کمتر از دیگران به چشم آمدند کسانی نبودند جز نیروهای امنیتی.
ورود و خروج افراد مختلف به عراق و بالعکس با حجم بالای تردد بدون هیچ‌گونه خطای امنیتی یک آزمون مقبول برای دستگاه‌های نظامی و امنیتی اعم از ناجا، سپاه، ارتش و وزارت اطلاعات بود که با توجه به بحث اصلی و مورد تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر هوشیاری در برابر نفوذ، نشان دادند نسبت به تعریف نفوذ در حیطه فعالیت خود به خوبی آگاه هستند و فضای کشور و همسایه‌ها را از این مسئله مصون می‌دارند.

در روی دیگر این ماجرا و در داخل خود عراق نیز ، باید علاوه بر حفظ شرایط سبز_امنیت کامل_ منطقه نجف تا کربلا از چندین ماه قبل، در روزهای برگزاری پیاده‌روی، بیشترین دقت و تمرکز توسط این نیروها انجام می‌شد تا خدای نکرده، تروریستی بین این جمعیت انبوه، دست به اقدام تروریستی نزند که این مهم نیز با همکاری پیوسته و مثبت نیروهای امنیتی، نمونه یک اقدام موفق بود که باعث شد هیچ اتفاق خاصی در این ایام به وجود نیاید.

برگزاری موفق مراسم اربعین حسینی تا بدان جا مثال‌زدنی بود که رسانه‌های غربی هم نتوانستند تعجب خود را از این اتفاق بزرگ پنهان کنند. شبکه یورو نیوز در این باره گزارش داد: بیش از 20 میلیون نفر از مسلمانان شیعه در روزی که آن را اربعین می‌خوانند با وجود تهدیدات داعش به زیارت پیشوای سوم مذهبی خود رفتند.

شبکه بی‌بی‌سی انگلیس هم در گزارشی اذعان کرد : میلیون‌ها زائر شیعه با وجود تهدیدهای "گروه‌های تندرو" (تروریست‌های داعش)، برای شرکت در مراسم اربعین به شهر کربلا سرازیر شدند.

شرایط ایده‌آل امنیتی این مسیر به قدری مشهود بود که وزیر اطلاعات به راحتی به موکبی در مرز می‌رود و بدون هیچ مسئله مشکوکی، چایی می‌خورد و به دست‌اندرکاران خدا قوت می‌گوید. این مسئله در خیل عظیم مسئولین سابق و فعلی ایرانی حاضر در مراسم همچون قالیباف، شهردار تهران و بسیاری از نمایندگان مجلس و سرداران و امیران سپاه و ارتش نیز قابل تعمیم بود که همچون مردم عادی و به دور از هرگونه حلقه امنیتی جداگانه، به پیاده‌روی پرداختند.

امام صادق علیه الصّلاه والسّلام - طبق روایت - فرمودند که "هر کس یک بیت شعر درباره‌ی حادثه‌ی عاشورا بگوید و کسانی را با آن بیت شعر بگریاند، خداوند بهشت را بر او واجب خواهد کرد." حال به نظر شما کسی که صاحب این مراسم بزرگ یعنی اباعبدالله الحسین (ع) به او توفیق داده که در حراست از آرامش این مراسم نقش ایفا کند و در این راه، رنج خطر را ببیند تا کسی نتواند فردای روز بیستم صفر تیتر بزند: "حادثه در اربعین"، چقدر نزد پروردگارِ حسین مأجور است؟